C.G. Lightship Lurcher (ship) fonds

Zone du titre et de la mention de responsabilité

Titre propre

C.G. Lightship Lurcher (ship) fonds

Dénomination générale des documents

    Titre parallèle

    Compléments du titre

    Mentions de responsabilité du titre

    Notes du titre

    Niveau de description

    Fonds

    Cote

    Zone de l'édition

    Mention d'édition

    Mentions de responsabilité relatives à l'édition

    Zone des précisions relatives à la catégorie de documents

    Mention d'échelle (cartographique)

    Mention de projection (cartographique)

    Mention des coordonnées (cartographiques)

    Mention d'échelle (architecturale)

    Juridiction responsable et dénomination (philatélique)

    Zone des dates de production

    Date(s)

    • 1909-1995, photocopied ca. 1990. (Production)
      Producteur
      C.G. Lurcher (ship)

    Zone de description matérielle

    Description matérielle

    • 11 cm of textual records
    • 1 technical drawing

    Zone de la collection

    Titre propre de la collection

    Titres parallèles de la collection

    Compléments du titre de la collection

    Mention de responsabilité relative à la collection

    Numérotation à l'intérieur de la collection

    Note sur la collection

    Zone de la description archivistique

    Nom du producteur

    (1906-1969)

    Histoire administrative

    A lightship was stationed at Lurcher Shoal, Yarmouth County, Nova Scotia, to assist in the safe guiding of passing vessels. A point of land did not exist to support a light house so a vessel with a light was moored near the shoal. The first lightship, Lurcher No. 14 began service circa 1906, commanded by Captain Fred Nickerson. In 1951 the first lightship was replaced by No. 2, commanded by Captain Leazon Maillet. Since that time vessels were repeatedly replaced: 1959, Lightship No. 2; 1960 Lightship No. 4 (launched originally as the Cartaraqui). In 1969 the last of the lightships at Lurcher Shoal, and the last in Canada, was retired. An automatic buoy replaced the vessel. Following the retirement of the last Lurcher the vessel was used for various Canadian Coast guard training and exercises. In 1995 the Canadian built vessel was sold to an American company.

    Historique de la conservation

    The 1909-1910 log was purchased by YCMA from Robin Wyllie of Bridgewater N.S. in 1998. The custodial history for the remaining records is unknown.

    Portée et contenu

    Fonds consists of 4 masters' log (the 1909-1910 log is a photocopy) used to record weather, a description of passing vessels, amount of coal used and engine pressure; correspondence and documents regarding the sale of No. 2; and one plan regarding the refitting of the Cartaraqui.

    Zone des notes

    État de conservation

    Source immédiate d'acquisition

    Classement

    Langue des documents

      Écriture des documents

        Localisation des originaux

        The original copy of the 1909-1910 log book is owned by Robin Wylie. Y MS 59 5, Y MS 6 97, Y MS 9 10.

        Disponibilité d'autres formats

        Restrictions d'accès

        Délais d'utilisation, de reproduction et de publication

        Instruments de recherche

        Éléments associés

        Photographs of the vessels can be found in the Bob Brooks fonds, YCMA.

        Éléments associés

        Accroissements

        Note générale

        A photocopy of a scrapbook of photographs, logs and correspondence kept by Lurcher crew member Sam Nickerson can be found in Y MS 6 97.Search for an image for the Lurcher crew on the ArchWay Photographic Database.

        Identifiant(s) alternatif(s)

        Numéro normalisé

        Numéro normalisé

        Mots-clés

        Mots-clés - Sujets

        Mots-clés - Lieux

        Mots-clés - Noms

        Mots-clés - Genre

        Zone du contrôle

        Sources

        Zone des entrées